Het studententeam ‘Green Team Twente’, nu opererend onder de naam ‘HyDriven’, onthulde op 30 mei hun nieuwste waterstofraceauto en de volledige herbranding tijdens de Car Reveal in het Wilminktheater in Enschede. Na twee jaar intensieve inspanningen op het gebied van onderzoek, testen en herontwerpen, voldoet hun eerste zelfgebouwde Formula Student waterstofraceauto aan de strikte regels van de ‘Formula Student’ (FS) competitie.
Tijdens de presentatie liet HyDriven de verbeteringen aan hun waterstofraceauto zien. Een van de opvallendste innovaties is het vernieuwde waterstofopslagsysteem, dat zorgt voor een hogere stroominput, waardoor de auto sneller en langer kan rijden. Daarnaast heeft het nieuwe aerodynamische ontwerp voor meer neerwaartse kracht gezorgd, wat de stabiliteit van de auto aanzienlijk verbetert. Bovendien zijn de wielen van de vorige raceauto aangepast voor gebruik met waterstof, wat de mogelijkheden van waterstoftechnologie in de autosport verder benadrukt.
Formula Student Competitie
Dit jaar is bijzonder voor HyDriven, omdat het de eerste keer is dat de Formula Student competitie een klasse voor waterstofauto’s omvat. HyDriven zal eind augustus als eerste team deelnemen aan deze nieuwe klasse op het FS-circuit in Frankrijk.
Daarnaast is de competitie uniek omdat sommige onderdelen van de FS-competitie verbrandingsmotoren hebben afgeschaft, wat een belangrijk signaal is voor de overgang naar duurzamere technologieën. HyDriven hoopt andere teams te inspireren om over te schakelen naar waterstof, waardoor innovatie binnen en buiten de FS-competitie gestimuleerd wordt.
Rebranding van de Waterstofraceauto
Om hun ambitieuze doelen te bereiken, heeft HyDriven een nieuwe identiteit aangenomen die nauw verbonden is met waterstof. De herbranding omvat een nieuwe naam, kleurenschema en visuele uitstraling. Deze nieuwe identiteit zal de potentie van de waterstofraceauto tijdens de komende races beter tot uiting laten komen.
Tijdens de Formula Student races in Nederland en Frankrijk zal het team niet alleen beoordeeld worden op snelheid en prestaties, maar ook op ontwerp, presentatie en het opstellen van een solide businessplan. Het team kijkt vol verwachting uit naar hun eerste races onder hun nieuwe naam en identiteit. Meer informatie is te vinden bij de Universiteit Twente.
Naast de inspanningen van de Universiteit Twente zijn er ook andere universiteiten die waterstofraceauto’s bouwen. Forze Hydrogen Racing, het ambitieuze studententeam van de Technische Universiteit Delft, heeft bijvoorbeeld de Forze IX ontwikkeld met een vermogen van 800 pk.